czwartek, 18 października 2018

Zdrowy sen dziecka



Na śnie dziecko, szczególnie małe, powinno spędzać praktycznie połowę doby. We śnie jego mózg układa sobie informacje zgromadzone za dnia, przezywa i rozpracowuje przeżyte emocje, komórki regenerują się, a ciało małego człowieka rośnie w zawrotnym tempie. Jak sprawić, by sen malucha był jak najdłuższy i jak najzdrowszy?


Droga do snu


Chyba nikt nie jest w stanie (na co dzień, bo raz na długi czas może zdarzyć się i dorosłemu) zasypiać z sekundy na sekundę gdzieś w biegu. Codzienność ma swój rytm, swoją drogę i aby sen był nieprzerywany, musi ona toczyć się powtarzalnie i regularnie. Tak samo mają dorośli – czy nie powtarzasz co wieczór tych samych rytuałów? Jeśli Twoje dziecko ma kłopoty z zasypianiem, często najlepszym sposobem jest powtarzanie codziennie dokładnie tych samych czynności o tej samej porze w wolnym, łagodnym, wyciszającym rytmie. Po kolacji i po kąpieli idźcie do pokoju dziecka, wyłącznie wszystkie ekrany, grać może delikatna muzyka. Poczytaj maluchowi, poopowiadajcie swój dzień, przytulcie. Nie biegajcie, nie krzyczcie – niech akcja toczy się wolno i coraz ciszej. Maluch szybko odkryje jak przyjemny jest wspólny odpoczynek i Twój spokój i czułość.
Jeśli Twoja pociecha jest mocno rozbiegana, rozedrgana i rozrywkowa, z pewnością dwa czy nawet cztery dni nowej rutyny nie pomogą. Bądź cierpliwy, konsekwentny i przede wszystkim spokojny. Wasz rytm wykształci się sam, daj mu szansę.

Warunki spania


Pokój dziecka musi być dobrze przewietrzony. W zatęchłym, zbyt ciepłym powietrzu trudno jest zasnąć. Dobrze wybierz kołdrę i ewentualne poduszki – najmniejsze dzieci ich w ogóle nie potrzebują – sen na płasko jest najlepszy. Starsze rozbrykane malce same zaczną znosić pluszaki pod głowę – to będzie czas na niezbyt puchatą poduchę i mały jasiek. Owszem, zimą kołdra może być cieplejsza, a nawet dołożyć możesz koc, ale latem wystarczy samo prześcieradło do przykrycia – w przegrzanym pokoju czy łóżku nie da się mieć zdrowego snu. To samo dotyczy piżamy dla dzieci. Jeśli nie śpisz gdzieś na zimowym kampingu, to , doprawdy, polarowy pajacyk z kapturem nie będzie potrzebny. Zdecyduj się raczej na dobrej jakości bawełnę, a jeśli dziecko często się rozkopuje, odkrywa i wierci – możesz kupić piżamkę w całości.

Źródło: hello morning
No i daj dziecku spać – nie wyciągaj go po 19.00 na dodatkowy spacer czy zabawę z kolegami, nie podbiegaj do łóżeczka czy przy każdej zmianie pozycji ciała dziecka, nie reaguj, nie mów i nie zapal światła gdy maluch wierci się po nocy – często dziecko ma tak podczas faz snu i wcale nie jest rozbudzone, a Ty, mówiąc do niego, zmieniając warunki świetlne, wybijasz je z rytmu i psujesz dobre nawyki. Zdrowe, poprawnie i spokojnie odpoczywające dziecko powinno chodzić spać z kurami, a wstawać wcześnie rano – to całkowicie normalne. Pozwól mu na to.

Brak komentarzy:

Publikowanie komentarza